Contact & support

Wil je hulp bij het gebruik van deze website? Of wil je meer info? Neem contact op met Linda Dekker van SIGRA via pi@sigra.nl

Klik op één van de vragen hieronder of zoek (eventueel via kernwoorden) | klik hier om het zoekfilter te legen


Voorbereiding
Als je dat nog niet hebt gedaan, installeer dan een authenticator op je smartphone die het protocol TOTP (Time-based One-Time Passwords) ondersteunt. De meeste authenticators zoals die van Google of Microsoft ondersteunen dat protocol.

Vervolgstappen

  1. Neem plaats achter een laptop of desktop PC.
  2. Klik, na te zijn ingelogd, via de blauwe menu-optie naar je profielgegevens.
  3. Onderaan de pagina tref je een extra button met de tekst Activate 2FA Klik daar op
  4. Je ziet rechts 5 regels van 16 karakters. Klik op Download en stel het ontvangen txt bestand later veilig.
  5. Open de Authenticator op je smartphone en scan de QR code. De autenticator laat weten dat de code is ingelezen en toont een getal van 6 cijfers. Vul die in in het onderste veld van het rechter scherm
  6. Als de operatie is geslaagd zie je vanaf nu In het scherm van je profiel gegevens dat 2FA is geactiveerd. Hoewel dat niet voor de hand ligt kun je via de knop Manage 2FA het gebruik van 2FA desgewenst weer uitschakelen

In de Authenticator zie dat een cijferreeks periodiek (na 30 seconden) wordt vervangen door een andere. De volgende keer dat je inlogt  wordt als extra controle om de 2FA code gevraagd die op dat moment actief is.

Oh ja, vergeet niet om het bestand (zie stap 4) veilig te stellen.

De code die een authenticator om de 30 seconden genereert is uitsluitend bruikbaar op het toestel waarmee je 2FA hebt geactiveerd. In situaties waarbij je verwacht een ander toestel in gebruik te moeten nemen is het dus zaak om vooraf tijdelijk 2FA even uit te schakelen met het oude toestel en 2FA weer in te schakelen met het nieuwe toestel. 

Als dat niet mogelijk is, omdat het toestel defect is geraakt of is zoekgeraakt, is de enige oplossing dat 2FA wordt uitgeschakeld zodat je daarna 2FA weer zelf kunt activeren met het nieuwe toestel. Neem in dat geval even contact op met Linda Dekker van het team Digitale Zorg van de SIGRA.